Van kleinkunst naar grensverkenning
Aan het begin van de toneelschool voelde ik mij vooral aangetrokken tot makers uit de kleinkunst: Steef de Jong, Ramses Shaffy, De Vliegende Panters, Rundfunk, n00b, Ashton Brothers. Stuk voor stuk inspirerende voorbeelden van wie ik toen dacht: dát wil ik ook. En hoewel ik hun werk nog steeds enorm waardeer, is het wellicht niet meer het soort theater dat ik nu zelf zou maken.
Door de jaren heen, en vooral door het zien van veel verschillende voorstellingen, zijn mijn interesses verschoven. Mijn fascinatie is breder geworden, gelaagder. Makers en gezelschappen als Theater Artemis, De Warme Winkel, Bambie, Urland, Wunderbaum, Gerben Vaillant en Gover Meit spreken mij nu meer aan. Hun vrijheid in vorm, het spelen met verwachtingen, de humor die schuurt en de verbeelding die ontregeld zijn elementen waar ik mij sterk toe aangetrokken voel.
Ik bevind mij nu ergens op het snijvlak van muziektheater, mime, performance, ervaringstheater, tragikomedie en cabaret. Een hybride vorm die de grenzen tussen stijlen opzoekt.
Personage-transformatie
Een belangrijk aspect van mijn ontwikkeling als spelende maker is de ontdekking dat personage-transformatie een krachtige ingang biedt voor het creëren van theatraal materiaal. Tijdens de lessen en projecten van Ine te Rietstap, Willemijn Zevenhuijzen en Eva Zwart heb ik een werkwijze ontwikkeld waarin improvisatie met personages centraal staat. Door intuïtief te transformeren kom ik in een spelstroom terecht waarin zowel vorm als inhoud zich organisch ontwikkelen. Muziek speelt hierbij een bepalende rol en fungeert vaak als het startpunt van de transformatie. Zodra ik muziek aanzet, ontstaat er een gevoelslaag die nieuwe nuances en impulsen oproept. Het helpt mij de fysieke en emotionele beleving van een personage te verkennen en brengt het spel in onverwachte richtingen. Deze methode brengt spelplezier, lichamelijkheid, verbeelding en muzikaliteit samen, wat zorgt voor een dynamisch en levendig proces.
Maak jouw eigen website met JouwWeb